לדמותו של יתרו

דף הבית >> שמות >> יתרו >> לדמותו של יתרו
נסיבות הגעת יתרו אינן ברורות שהרי את  ששמע יתרו התורה לא מפרטת. ועל סיבה זו קיימת מחלקות תנאים:
"מה שמועה שמע ובא ונתגייר?! רבי יהושע אומר מלחמת עמלק שמע ובא. ר"א המודעי אומר מתן תורה שמע ובא. ר"א אומר קריעת ים סוף שמע ובא ." (זבחים (קטז.))

"מה שמועה שמע ובא? קריעת ים סוף ומלחמת עמלק." (רש"י)
רש"י מאחד את דברי רבי אליעזר ורבי יהושע , ומתעלם מדברי רבי אליעזר המודעי. כמו כן משמיט רש"י את העובדה שמציינת הגמרא שיתרו התגייר.
 
"דאם כן למה בא עכשיו להתגייר, ולא בא קודם זה הרבה, שהרי הניסים היו במצרים שנה שלמה ... שאם לא היה בא בשביל אחד למה בא בשביל שנים?" (המהר"ל)
כלומר למה יתרו חכה כל כך הרבה זמן עד שבא להתגייר? הרי היו עוד הרבה ניסים שקרו עד שהגיע. לכן המהר"ל מסביר שלפי הגמרא כל אחד מהתנאים  מביא נס אחר שיתרו שמע והסב את דעתו עד כדי כך שיתגייר.
המהר"ל מסביר כי נפקד מהסברו של רש"י הסברו של רבי אלעזר המודעי המייחס את השמועה ששמע יתרו למתן תורה , כי לדעתו יתרו בא למשה אחר מלחמת עמלק אבל לפני מתן תורה.
בעוד שפשט משמעות הפסוק היא שיתרו שמע "את כל אשר עשה אלוקים", והמשמעות של "את כל" היא הכל:
עשרת המכות, יציאת מצרים, קריעת ים סוף, ירידת המן, ושאר הניסים שבמצרים , הרי למרות זאת רש"י מפרש שמה ששמע יתרו זה את קריעת ים סוף ומלחמת עמלק בלבד.
מדוע רש"י בוחר רק את שני המאורעות הללו מכל המכלול של "את כל אשר עשה אלוקים"? מדוע הוא בוחר לציין רק את "קריעת ים סוף ומלחמת עמלק"?
 
      

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
לייבסיטי - בניית אתרים