מעמד הר כרמל - על פי שיעור של הרב אלחנן סמט מתוך הספר "פרקי אליהו"

דף הבית >> שמות >> כי-תשא >> מעמד הר כרמל - על פי שיעור של הרב אלחנן סמט מתוך הספר "פרקי אליהו"
הפטרת פרשת כי-תשא בשנה מעוברת כמו השנה לקוחה מספר מלכים א פרק י"ח (בשנים רגילות נדחית הפטרה זו בדרך כלל מפני הפטרת פרשת פרה).
הדמיון בין הפרשה להפטרה ברור: מאבקו של אליהו להשיב את דורו מעבודת הבעל אל עבודת ה' מושווה למעשיו הדומים של משה בפרשה. נזכיר בקצרה כמה נקודות השוואה מיוחדות במסגרת הדמיון הכללי:
א. משה ואליהו נקטו שניהם על דעת עצמם בדרכים נועזות מאוד כדי להחזיר את דורם בתשובה.
ב. משה הרג כשלושת אלפים מעובדי העגל על ידי בני לוי שנאספו אליו (שמות ל"ב, כו-כח), ואליהו הרג את ארבע מאות וחמישים נביאי הבעל בעזרת העם החוזר בתשובה (י"ח, מ). 
אלא שלצד הדמיון הרב בין הפרשה וההפטרה יש לציין את ההבדל העמוק בין שני המצבים ההיסטוריים: משה הוא מנהיגם של ישראל, ופעולותיו להשיב את ישראל מעבודת העגל אל ה' נעשו בעוז ובתוקף של מנהיג שהעם בידו: מחד הוא מענישו, ומאידך הוא מתפלל להצלתו. אליהו, לעומת זאת, אינו מנהיג העם, והוא חסר אמצעֵי כפייה. אין הוא אלא נביא, המצליח לנצל שעת כושר ושעת רצון, ובמעשה מתוחכם מביא את העם להסכים לעריכת המבחן שיברר להם מי הוא האלוהים. 
 
      

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
לייבסיטי - בניית אתרים