יציאת מצרים ויציאת סדום - ע'פ שעוריהם של הרב חנוך וקסמן והרב יעקב מדן

דף הבית >> שמות >> בא >> יציאת מצרים ויציאת סדום - ע'פ שעוריהם של הרב חנוך וקסמן והרב יעקב מדן
לקראת סוף פרשת בא, כחלק מסדרה של צווים הלכתיים (יב:מג-יג:טז) המסיימים את סיפור היציאה ממצרים, משה מצווה את העם לזכור את היום:
שמות י"ג
ג וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-הָעָם זָכוֹר אֶת-הַיּוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִמִּצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים כִּי בְּחֹזֶק יָד  הוֹצִיא יְהוָה אֶתְכֶם מִזֶּה וְלֹא יֵאָכֵל חָמֵץ
התורה מציגה תבנית דומה לאחר כמה פסוקים;
כאשר אנו עומדים בפני בן שואל, המעוניין להבין את משמעות החוקים והמשפטים, עלינו להשיב לשאלתו "מה זאת?"
יד וְהָיָה כִּי-יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר לֵאמֹר מַה-זֹּאת  וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ יְהוָה מִמִּצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים.

 
ההתייחסויות המרובות לידו החזקה של ה', שהוציאה אותנו ממצרים (יג:ג, יד וכן ראו יג:ט, טז), הם הצידוק והמניע לא רק לחומר ההלכתי הסובב את האמירות הללו, אלא גם דגש ספרותי ותבניתי מתאים כדי לסיים בו את סיפור יציאת מצרים.
 
כבר במעמד הסנה ה' מבהיר למשה שפרעה ייתן לישראל לעזוב את ארצו רק כאשר תופעל עליו יד חזקה:
שמות ג'
יט וַאֲנִי יָדַעְתִּי כִּי לֹא-יִתֵּן אֶתְכֶם מֶלֶךְ מִצְרַיִם לַהֲלֹךְ  וְלֹא בְּיָד חֲזָקָהכ וְשָׁלַחְתִּי אֶת-יָדִי וְהִכֵּיתִי אֶת-מִצְרַיִם בְּכֹל נִפְלְאֹתַי אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה בְּקִרְבּוֹ וְאַחֲרֵי-כֵן יְשַׁלַּח אֶתְכֶם
 
בנוסף לכך, לאורך הסיפור יד ה' מתוארת כמחוללת את המכות על המצרים (ג:כ, ו:א, ז:ה, ט:ג,טו).
שמות ג'
(כ) וְשָׁלַחְתִּי אֶת יָדִי וְהִכֵּיתִי אֶת מִצְרַיִם בְּכֹל נִפְלְאֹתָי אֲשֶׁר אֶעְשֶׂה בְּקִרְבּוֹ וְאַחֲרֵי כֵן יְשַׁלַּח אֶתְכֶם:
 
חזרה על הדימוי הזה ("בחוזק יד") לקראת סוף הסיפור, כדי לחתום מעין הפתיחה, אינה מפתיעה.
 
באופן דומה, השורש י.צ.א משמש כשורש מנחה החל מההודעה למשה על מכת הבכורות (יא:א-י), שהיא תחילת היציאה ממצרים.

השימוש הנפוץ ביותר הוא בקשר לישראל (יא:ח, יב:יז, לא,מא, מב, נא, יג:ג, ד,ח,ט,יד,טז).
השורש, בהתאם לנושא הסיפור - היציאה ממצרים - מופיע בו שמונה עשר פעם.
הדגשת היציאה מתאימה, אפוא, גם לצורת הסיפור וגם לתוכנו.
 
      

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
לייבסיטי - בניית אתרים