ברית סיני - על פי שיעור של הרב תמיר גרנות

דף הבית >> ויקרא >> בחוקתי >> ברית סיני - על פי שיעור של הרב תמיר גרנות
פרשת בחוקותי, הפרשה האחרונה של ספר ויקרא, פותחת בנוסחה הכללית הבאה (ויקרא כ"ו ג):
אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם
ובהמשך מוסיפה (ויקרא כ"ו טו):
וְאִם בְּחֻקֹּתַי תִּמְאָסוּ וְאִם אֶת מִשְׁפָּטַי תִּגְעַל נַפְשְׁכֶם לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת אֶת כָּל מִצְוֹתַי לְהַפְרְכֶם אֶת בְּרִיתִי
זו נוסחה דו צדדית בעלת אופי כללי, האופיינית לכריתת ברית. כלומר: לאחר שנמנו מצוות רבות, באים משפטים מסכמים המגדירים את השכר הראוי לעם אם יקיים את המצוות, כלומר: ישמור את הברית, ואת העונש לעם במידה שֶיּפר את הברית. שמירת החוקים והמשפטים זהה לפי המפורש בפס' השני לשמירת הברית, ולהיפך: אי שמירה היא הפרה. 
אלא שההשוואה לספר דברים תלמדנו גם מה חסר בספר ויקרא. בספר דברים באות הברכות והקללות, שהן כאמור חתימה של ברית, לאחר תיאורו של טקס הברית העתיד להתרחש בהר גריזים והר עיבל.
כלומר: קודם מתקיים מעמד ברית, טקס, שהוא מאוחר לפרקי המצוות עליהם נכרתת הברית, ואחר כך בא הנספח הכולל את הברכות והקללות.
אם נשווה את המצוי בברית שבחומש ויקרא עם הברית המתוארת בדברים נמצא ששני מרכיבים חוזרים: 2 (תוכן הברית) ו-4 (נספח שכר ועונש), אך שניים חסרים: 1 (ההכרזה שזו ברית) ו-3 (טקס הברית עצמו).
ולכן נשאלת השאלה: כיצד זה ספר ויקרא מסתכם בפסוקי ברית אם אין הודעה על ברית ו/או מעמד ברית בשום מקום לפני כן? כלומר נראה שפרק כ"ו של פרשת בחוקותי מופיע במקום שאינו מתאים לו, מפני שהוא חותם ברית, שאין לה בספר פתיחה. 
 
      

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
לייבסיטי - בניית אתרים