הגמרא במסכת שבת שואלת (שבת מט ע"ב): 
"זה ששנינו 'אבות מלאכות ארבעים חסר אחת' (שבת פ"ז מ"ב) – כנגד מי?"
			
			הסיבה לשאלה היא, שאמנם איסור עשיית מלאכה נזכר בתורה פעמים רבות, אך רק מלאכות מעטות נזכרו בפירוש, כגון הנאמר בראש פרשתנו (שמות ל"ה, ג):  
"לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת"  או בפרשת כי תשא (שמות ל"ד, כא): 
"... וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תִּשְׁבֹּת, בֶּחָרִישׁ וּבַקָּצִיר תִּשְׁבֹּת"
			
			ולכן נשאלת השאלה: כיצד הגיעה המשנה לכך ששלושים ותשע המלאכות המפורטות בה, הן הכלולות באיסור מלאכה בשבת?
			
				 
			 
        